2021 KAC 심사평 [1위~20위]

2021-08-05





[General comment : 총평]

Josh Sim 조쉬 심

1) I am very impressed by the general improvement of tank quality. Typically for a local contest, you will find about 20% beginner’s tank, about 70% of tank in the intermediate level and 5-10% of the tank in the high level. But this year in KAC, there is less than 10% of the tank from truly beginner, and about 15-20% of the tank in the high level. This has shown that the Korean aquascapers are really trending toward positive development.

2) There are many small tanks with superb layout. Creating an impactful contest grade layout in a small tank (60cm and below) is far harder than doing it in a big tank, it really needs a truly skillful scapers to do it because there are more constraints in a small tank. I think that many entries in KAC has done that this year. My personal champion goes to a 60cm tank. I believe once you can create such a superb layout in a small tank, sky is the limit when you upgrade to a bigger tank.

3) Some common “mistakes” I found in the entries:

  • First of all, let’s not talk about whether the layout is good or bad, let’s talk about some very basic things for a contest tank: 1) equipment must be removed for photography, 2) soil must not be exposed or visible, 3) tank must be matured enough (minimum 2-3 months old). These are the most basic requirement for any aquascaping contest. All participants must fulfill these basic requirement before we discuss about whether the layout if good or bad.
  • Balancing of the layout. There are many entries that produced imbalanced layout, especially plants usage on the left and right side, hardscape structure on the left and right, even shadow on the left and right. A balanced layout is very important so that the whole aquascape will have good continuity and connection. Balanced does not mean symmetrical, we do not have do exactly the same thing on the left and right, but it must have some resemblance and connection to each other. Many layouts in this contest has the issue of creating “2 worlds” in the tank, the world on the left and the world on the right, they are not connected.
  • I am not sure whether it is a trend in Korea but I found many layouts using bluish or greyish background (maybe 30%). It is not wrong but a blue or grey background cannot bring out the best in terms of layers and 3-dimensional effect. It is a risky choice. Typically, a bright/white background is the safest option and it goes well with basically any layout, so if you are not too sure, always go with a white/bright background, it cannot go wrong.
  • Do not stick a background paper on the tank glass, whether it is white, blue or black, don’t stick it on the tank glass. If you have a background paper on the tank glass, the layout will totally lose the depth. It will look like the layout is confined in a room. We want the background to have infinite and endless depth, this cannot be done with a background paper sticking on tank glass.
  •  It is OK to lower down the water level. Many entries leave too much empty space on top because the plants are not tall enough and the water level is too high. The empty area on top of the tank should be avoided by simply bring down the water level. It will create a beautiful surface reflection and also make the tank look bigger.
  • Perhaps the more experience KAC members can have a tutorial for junior members on contest tank photography. There are many good tanks with not so good photo quality, which is a pity.


1) 아쿠아스케이프의 전반적인 질적 향상에 깊은 인상을 받았습니다. 일반적으로 지역 대회의 경우, 전체적인 수준의 비율은 약 20%의 초급, 약 70%의 중급, 5~10%의 고급으로 구분되어지는데 올해 KAC에는 완전 초보 수준은 10% 미만, 상당한 수준의 고급 출품작은 15~20% 정도로 볼 수 있었습니다. 이는 한국 아쿠아스케이프들이 정말로 긍정적인 발전을 향해 가고 있다는 것을 보여주는 것이라 생각합니다. 

2) 배치가 우수한 소형 수조가 많습니다. 작은 수조(60cm 이하)에서 임팩트 있는 대회 성적을 만드는 것이 중대형 수조에서 보다 훨씬 어렵습니다., 작은 수조에는 더 많은 제약이 있기 때문에 정말로 숙련된 기술이 필요합니다. 올해 KAC의 많은 참가자가 그렇게 했다고 생각합니다. 제 개인적으로는 최고의 수조는 60cm 수조에 있다고 말할 수 있습니다, 작은 수조에 이렇게 훌륭한 레이아웃을 만들 수 있다면 더 큰 수조에서는 더 나은 작품을 창출할 수 있다고 생각합니다. 

3) 항목에서 흔히 볼 수 있는 몇 가지 "실수:

• 배치가 좋은지 나쁜지에 대해 먼저 이야기하지 않았으면 좋겠습니다. 

1- 사진 촬영을 위해 모든 장비를 제거해야 합니다, 

2- 흙이 노출되거나 보이지 않아야 합니다, 

3- 수조가 충분히 숙성되어야 한다(최소 2~3개월) 

이것들은 모든 아쿠아스케이프 대회의 가장 기본적인 요건으로 모든 참가자는 레이아웃이 좋은지 나쁜지에 대해 논의하기 전에 이러한 기본 요건을 충족해야 합니다. 

  •  레이아웃의 균형 조정, 불균형한 레이아웃을 연출한 항목들이 많은데 특히 좌우에 식물 사용, 좌우에 딱딱한 가로 구조, 심지어 좌우에 그림자가 드리워져 있습니다. 전체적으로는 아쿠아스케이프가 연속성과 연결성이 좋도록 균형 잡힌 레이아웃이 매우 중요합니다. 균형이 잡힌다고 해서 대칭이 되어야 하는 것도 아니고 좌우에 똑같은 것을  만들어야 할 필요는 없지만, 서로 어느 정도 유사하고 연결되어 있어야 합니다. 이 콘테스트의 출품작 중 많은 작품들이 수조에 또 다른 세계(제 2월드)를 만드는 문제를 가지고 있으며 왼쪽 세계와 오른쪽 세계가 연결되어 있지 않는 문제가 있었습니다. 
  •  한국에서는 유행인지 잘 모르겠지만 블루나 그레이 계열의 배경을 사용한 레이아웃이 많았습니다(약 30%). 틀린 말은 아니지만 파란색이나 회색 바탕은 층과 입체적 효과 면에서 최고를 이끌어낼 수 없습니다. 그래서 이는 매우 위험한 선택입니다. 일반적으로 밝거나 흰색의 배경이 가장 안전한 선택이며 기본적으로 모든 레이아웃과 잘 어울리기 때문에 확실하지 않은 경우에는 항상 흰색이거나 밝은 배경을 사용하시기 바랍니다. 
  • 백색, 청색, 흑색 모두 수조의 뒤면 유리에 배경 용지를 붙이지 마십시오. 탱크 유리에 배경 용지가 있으면 레이아웃의 깊이가 완전히 줄어듭니다. 마치 레이아웃이 방안에 갇혀있는 것처럼 보일 것입니다. 우리는 배경의 깊이가 무한하고 또 무한하기를 바라는데 이것은 수조 뒷면 유리에 배경 용지를 붙여서는 이룰 수 없습니다. 
  • 수위를 낮춰도 괜찮습니다. 식물이 충분히 높지 않고 수위가 너무 높기 때문에 많은 출품작품이 상단에 너무 많은 빈 공간을 남깁니다. 수위를 낮추는 것만으로도 수조 상단의 빈 공간을 줄여 줄 수 있습니다. 또한 이는 수면 반사를 아름답게 만들어 수조를 더 크게 보이게 할 것입니다. 
  • 경험이 풍부한 KAC 회원들이 주니어 회원들을 위한 컨테스트 작품 사진으로 개별 지도도 할 수 있습니다. 사진 화질이 좋지 않지만 훌륭한 출품작이 많아 안타깝습니다.


Cho Jaesun 조재선

2021 KAC는 놀라움의 연속이었습니다. 출품된 작품 수에 놀랐고 높아진 작품 수준에 한번 더 놀랐습니다. 

내년 국제대회를 앞두고 해외 아쿠아스케이퍼들과의 경쟁에 대한 우려가 기우였음을 느꼈습니다.

올해 심사위원 모두 동감하는 부분이며 심사시에도 우열을 가리기 힘든 작품들로 어려움을 느낀다는 표현이 많았습니다.

세부점수 채점에는 해외 심사위원 4분이 참여했으며 심사결과 점검중 적은 수의 심사위원으로 인한 주관적 점수 편차에 관련된 문제점이 파악됬습니다.  

내년 국제대회는 심사위원 수를 대폭 늘려 10여명 정도의 심사위원이 참여할 예정이며 최대한 공정한 방식을 연구하여 적용하도록 하겠습니다.

순위나 점수에 큰 의미를 두기 보다는 서로의 작품을 공유하고 즐기는 아쿠아스케이퍼들의 축제로 여겨주시기 바랍니다.

내년에 국제대회로 다시 뵙겠습니다. 참여해주시고 응원해주신 모든 분들께 감사의 말씀을 드립니다.




[Individual comment : 작품별 심사평]



Takayuki Fukada 타카유키 후카다

全ての項目で高いレベルを実現している作品です。特に自然感の表現が素晴らしく、まるで深い森の中にいるような感覚におそわれます。後景中央にある水草(Pearl Weed)が繁りすぎているので短くトリミングして空間を広げると更に良くなると思います。

모든 항목에서 높은 레벨을 실현하고 있는 작품입니다. 특히 자연감의 표현이 뛰어나서 마치 깊은 숲속에 있는 듯한 느낌에 사로잡힙니다. 후경 중앙에 있는 수초(Pearl Weed)가 너무 무성해서 짧게 트리밍하여 공간을 넓히면 더욱 좋을 것 같습니다.

Herry Amir 헤리 아미르

Great work. Diagonal rock/wood work adds a sense of dynamism to the aquascape. Level of detail and finishing in this aquascape is phenomenal. Nice job!

훌륭한 수경입니다. 사선의 돌과 유목이 아쿠아스케이프에 역동감을 더합니다. 이 아쿠아스케이프의 디테일과 마무리는 경이롭습니다. 잘했습니다!


Josh Sim 조쉬 심

A simple concept but very well executed. The path is exquisite, in nature, a path is supposed to look exactly like that, partly hidden, without any man-made feeling.

Clever use of reflection on both sides and on top to create the beautiful illusion.

Attention to every details without making it too purposefully.

Few areas that I could propose to make this tank better:

  • The open area (vanishing point) seems too center, perhaps moving the open area a few centimeters to the left or right will create a more pleasing view.
  • The 2 biggest trees in front (yellow circle) can be slightly bigger, just to create a little more impact.
  • The root/wood in the red circle and its reflection is grabbing too much attention. A smaller wood or a darker color wood would be preferred in this case.
단순한 컨셉이지만 매우 잘 구성되었습니다. 길 표현도 절묘합니다. 자연에서 길은 사람이 만든 느낌 없이 부분적으로 숨겨져있는 그대로 보여야 합니다. 아름다운 환상을 만들기 위해 양면과 상단의 반사를 영리하게 사용하였습니다. 하지만 너무 의도적으로 만들지 말고 세부 사항에 주의하십시오. 이 수조를 개선하기 위해 제안할 수 있는 몇 가지 포인트를 언급합니다.

1) 열린 영역(소실점)이 너무 중앙에 있는 것처럼 보입니다. 열린 영역을 왼쪽이나 오른쪽으로 몇 센티미터 이동하면 더 보기 좋은 뷰가 생성될 수 있습니다.

2) 앞에 있는 2개의 가장 큰 나무는 더 큰 효과를 주기 위해 크기가 더 크면 좋습니다.

3) 오른쪽 뿌리(유목)와 그 반사가 너무 많은 관심을 끌고 있습니다. 이 경우 더 작은 유목 또는 더 어두운 색상의 유목 선택을 추천합니다.


Siak Wee Yeo 샥 위 여

the way of moss attached in woods and rocks effectively create a very nature feeling in overall composition. But this design/Style are commonly seen in contest. It wont surprise judge much to have a higher score.

나무와 바위에 붙은 이끼의 방식은 전체적인 구성에서 매우 자연적인 느낌을 효과적으로 만들어냅니다. 그러나 이 디자인/스타일은 콘테스트에서 흔히 볼 수 있습니다.


Cho Jaesun 조재선

구성과 수초배치가 굉장히 적절하게 셋팅된 멋진 작품입니다. 최상위권에 랭크될 것이라 예상됩니다.





Takayuki Fukada 타카유키 후카다

立派な石を積極的に使った迫力のある作品です。全体的に石の使い方は素晴らしいのですが、中央左側にある大きな石も他の石と同じように強い影があるともっと良くなります。ての項目で高いレベルを実現している作品です。特に自然感の表現が素晴らしく、まるで深い森の中にいるような感覚におそわれます。後景中央にある水草(Pearl Weed)が繁りすぎているので短くトリミングして空間を広げると更に良くなると思います。

훌륭한 돌을 적극적으로 사용한 박력 있는 작품입니다. 전체적으로 돌의 사용법은 훌륭하지만 중앙 왼쪽에 있는 큰 돌도 다른 돌과 마찬가지로 강한 그림자가 있었다면 더 좋았을 것입니다.


Josh Sim 조쉬 심

This layout did not catch my attention immediately, but as when I narrow down to a few top tanks, I keep coming back to see this one. It is so beautiful and perfectly executed. The use of the rocks are very bold and very clever, furthermore, this is only a 60cm tank, usually using such big rocks in a small tank is not advisable but the creator has done this flawlessly, creating a very impactful tank without the crowded feeling.

The selection and combination of the plants are in perfection. The details of the foreground are natural and beautiful, great use of the side reflection to give the sense of continuation and make the tank looks bigger. But what impresses me the most, even in such a small tank and with such big rocks, the creator has successfully created the great sense of depth using a skillful way to represent the perspective.

The blue circle indicated a vanishing point that is not over-doing but give enough detail and hint that enhance the depth and focus. This is masterful.

If I have to pick one area that I feel can be better, it is the balance of shadow. Shadows seems to be heavier on the right side, if the creator can somehow create a shadow in the red circle, it would make the tank more balanced.

Definitely the best tank of my choice in the 2021 KAC

이 레이아웃은 즉시 내 시선을 끌지 못했지만 몇 개의 상위 수조로 좁혀지면서 이 레이아웃을 보기 위해 계속 다시 찾게 됐습니다. 너무 아름답고 완벽합니다. 60cm의 수조에 불과하지만 돌의 사용이 매우 대담하고 매우 영리합니다. 일반적으로 작은 수조에 이러한 큰 바위를 사용하는 것은 바람직하지 않지만 작가는 이것을 완벽하게 수행하여 혼잡한 느낌 없이 매우 임팩트 있는 작품을 만들었습니다. 식물의 선택과 조합도 완벽합니다. 전경의 디테일은 자연스럽고 아름답습니다. 측면 반사를 많이 사용하여 연속성을 부여하고 수조는 더 크게 보입니다. 그러나 가장 인상 깊었던 점은 이렇게 작은 수조와 큰 바위에도 불구하고 제작자가 원근법을 능숙하게 표현하는 방식으로 훌륭한 깊이감을 성공적으로 만들어 낸 것입니다. 과하지 않지만 깊이와 소실점을 향상시키는 충분한 디테일이 훌륭합니다. 내가 더 잘할 수 있다고 느끼는 영역을 하나 선택해야 한다면 그것은 그림자의 균형입니다. 그림자는 오른쪽이 더 무거운 것 같습니다. 작가가 어떻게든 그림자를 돌 아래로 만들 수 있다면 수조의 균형이 더 잘 잡힐 것입니다. 2021 KAC에서 내가 선택한 최고의 작품입니다. 


Siak Wee Yeo 샥 위 여

An impressive work and well execution in a 60cm tank. It's fullfilled the 5 major scoring creterial and importantly it achieved nature feeling and impact for overall composition. It deserved a highest ranked in 2021

60cm 수조에서 인상적인 작업과 좋은 기술을 보여 다섯 가지 심사항목의 점수를 잘 받았고 중요한 것은 전체적인 구성에 있어 자연과 가까운 느낌을 제공한 부분입니다. 이 점은 최고를 받을  만 했습니다.


Cho Jaesun 조재선

작가의 개성이 가장 잘 보이는 작품이라 생각합니다. 굉장히 독창적이며 분위기 역시 매력적입니다.





Takayuki Fukada 타카유키 후카다


迫力ある流木の使い方と、美しく生えそろった水草のコントラストが素晴らしいです。このようなスタイルの作品はあまり見たことがなく作者のオリジナリティが感じられる点は評価できます。全体に水草の高さが同じなので、もっと後ろに抜ける空間を意識して構図を組んでみましょう。

박력 있는 유목의 사용법과 아름답게 자라난 수초의 대비가 훌륭합니다. 이러한 스타일의 작품은 별로 본 적이 없고 출품자의 오리지널리티가 느껴집니다. 전체적으로 수초의 높이가 같기 때문에 더 뒤로 빠지는 공간을 의식하고 구도를 짜보기를 추천합니다.

Herry Amir 헤리 아미르

Great layering effect created by contrast between shadows cast by the rock work and planted highlights. Rather than wood hardscape, real roots of plants here give a sense of age & maturity to the aquascape.  Nice job!

드리운 그림자와 하이라이트 사이의 대비로 만들어진 레이어드가 훌륭합니다. 유목이 만드는 경치보다는 수초가 수경에 성숙감을 줍니다. 잘했습니다!


Josh Sim 조쉬 심

If I split the layout into individual sections, every section is looking very nice.

However, if I combine all the pieces together, this layout is looking quite imbalance, I do not see a clear connection between the individual sections – Blue, green, red and yellow represent the 4 different sections in this layout that do not connect with each other, there are like 4 totally different worlds.

The part that is looking very nice and with a good connection is the white portion.

The creator has good skill and excellent plant maintenance, if he can somehow understand that a layout needs to be in harmony, it will be a wonderful layout coming from him in his next work
레이아웃을 개별 섹션으로 분할하면 모든 섹션이 매우 멋지게 보입니다.

그러나 모든 조각을 결합하면 이 레이아웃이 상당히 불균형해 보이고 개별 섹션 간에 연결성이 떨어져 보입니다, 수조의 중앙부터 상단은 각각 연결되지 않는 4개의 다른 섹션을 나타내고 있습니다. 반면, 전면부는 아주 보기 좋고 연결이 잘 되어 있습니다.

작가는 좋은 기술과 뛰어난 식물 관리 능력을 가지고 있습니다. 레이아웃이 조화롭다면 다음 작품에서 더 멋진 레이아웃이 나올 것입니다.


Siak Wee Yeo 샥 위 여

The main wood create a powerful feeling and creator skillful place it to create a nice flow from overall composition. However the used of plants are not in ideal. It can be better, If background plant at right ( vallisneria sp) replace to rotala sp? which use at left side.  

메인 유목은 강력한 느낌을 주며 전체적인 구성으로부터 멋진 흐름을 만들어낼 수 있도록 능숙하게 배치되어 있습니다. 그러나 식물의 사용은 이상적이지 않습니다. 오른쪽(Vallisneria sp)의 후경수초가 왼쪽에서 사용하는 Rotalas sp로 교체되면 더 좋을 것입니다.


Cho Jaesun 조재선

힘이 느껴지는 작품입니다. 멋집니다.





Takayuki Fukada 타카유키 후카다

左右の構図バランスが良く大木の根の表現も自然で素晴らしいです。水草の植栽が少し単調なので色や形の違う水草がもう少しあるといいでしょう。それから中央手前に伸びた流木が景観を遮っているので、もっと細い流木にするか取り除いてください。

좌우 구도와 균형이 잘 잡혀 있고 큰 나무뿌리의 표현도 자연스럽고 훌륭합니다. 수초 식재가 조금 단조롭기 때문에 색깔과 모양이 다른 수초가 좀 더 있으면 좋았을 것입니다. 그리고 중앙 앞으로 뻗은 유목이 경관을 막고 있기 때문에 더 가는 유목으로 바꾸거나 제거해 주십시오.


Josh Sim 조쉬 심

Another well executed tank. The proportioning of this tank is right to the point, the 3:2 ratio creates a very pleasant view and set this tank on the right direction.

I would like to specially compliment the root or fallen trunk indicated in the blue circle.

I do not know the main purpose of the creator putting this fallen trunk here, but I like it very much, especially because we also have a similar structure at the background (green circle) that is smaller, it creates a very good contrast that give us depth. Not only that, this fallen trunk is skillfully (or coincidentally) hiding part of the path, making the path look nicer. To be honest, I try to imagine this layout without this fallen trunk and I think it will drop quite some points. So, well done in introducing this very attractive element in the layout.

The valisnaria sp indicated in the red circle can be a little bit more, so that the open area will not look so big and it will look more interesting.

잘 구성된 또 다른 작품입니다. 이 작품의 3:2 비율은 매우 쾌적한 시야를 만들었습니다.

특히 전면 중앙의 쓰러진 유목을 칭찬하고 싶습니다.

출품자가 이 쓰러진 유목을 여기에 두는 주된 목적은 모르겠지만 후면에 더 작은 비슷한 구조가 있기 때문에 매우 좋은 결과를 이끌어 내었습니다, 깊이감뿐만 아니라 이 쓰러진 유목은 교묘하게(또는 우연히) 길의 일부를 숨겨 길을 더 멋지게 만듭니다. 이 쓰러진 유목 없는 레이아웃을 상상하면 꽤 점수가 떨어졌을 것이라고 생각합니다. 따라서 레이아웃에 매우 매력적인 요소를 도입한 것은 잘한 일입니다.

후면 상단의 Valisnaria sp는 조금 더 많이 식재해 빈 공간이 너무 크게 보이지 않았다면 더 흥미롭게 보일 것입니다.


Cho Jaesun 조재선

구도는 거의 완벽에 가까운 작품입니다. 사진 촬영도 매우 우수합니다.





Takayuki Fukada 타카유키 후카다

大胆な構図でインパクトの強い作品です。空間の取り方も上手く構図構成はほぼ完璧なのですが、植栽が少し乱雑で統一性が感じられません。特に中央手前から奥へ続いていく部分の水草(Echinodorus tenellus?)が景観を乱しているので砂をしくほうがいいでしょう。

대담한 구도로 임팩트 강한 작품입니다. 공간을 확보하는 방법도 좋고 구도 구성은 거의 완벽하지만 수초 식재가 조금 난잡해 통일성을 느낄 수 없습니다. 특히 중앙 앞쪽에서 안쪽으로 이어지는 부분의 수초(Echinodorus tenellus)가 경관을 해치고 있어 모래를 뿌리는 것이 좋아 보입니다. 


Josh Sim 조쉬 심

I like the path that is entirely made up from plants – it looks more natural as compare to a typical sand path. The area in the green circle is the best part of this tank, it is very natural and the details are superb, this is exactly what we would expect to see in the nature.

However, this beautiful parts in the green is somewhat compromised by a few negative points.

  • The “cave” in the yellow circle is really not necessary, it is grabbing too much attention where it should not be. It is also not looking natural by having a see-though hole for this layout at this location.
  • Plants balancing is also an issue on the top right and top left corner.
  • The area in the red circle is looking too “hard”, it would be better to soften this part by using some plants, it can be some stem plants or some hairgrass, it would make this layout looks better.

전체적으로 수초로 구성된 길을 좋아합니다. 일반적인 모래 길에 비해 더 자연스러워 보입니다. 전면에서 소실점으로 이어지는 영역은 이 작품의 가장 좋은 부분입니다. 매우 자연스럽고 디테일이 뛰어납니다. 이 점은 우리가 자연에서 볼 수 있는 부분입니다.

그러나 몇 가지 부정적인 점이 있습니다.

1) 왼편에 있는 투명한 ‘동굴’은 실제로 필요하지 않습니다. 시선이 분산되며 자연스러워 보이지 않습니다.

2) 오른쪽 상단과 왼쪽 상단 모서리의 수초 불균형.

3) 소실점의 좌우를 부드럽게 하는 것이 더 나을 것입니다. 유경수초나 다른 수초로 이 레이아웃을 더 좋게 만들 수 있을 것입니다.


Siak Wee Yeo 샥 위 여

The creator technically use various stem plant to create a vivid colour work. I would advise the empty area at left side can be covered. Its look obvious and strange from visual view. 

출품자는 다양한 수초를 사용하여 생생한 컬러감을 연출합니다. 왼쪽에 있는 빈 부분은 커버하는 것이 좋다고 조언하고 싶습니다. 그것은 눈으로 보면 분명하고 이상해 보일 것입니다.


Cho Jaesun 조재선

컬러별 수초 사용의 바운더리가 굉징히 넓은 작가의 작품입니다. 음영의 비율과 힘의 균형은 완벽해 보입니다.






Takayuki Fukada 타카유키 후카다

とても斬新な作品で手前の緑と後ろの赤のコントラストが素晴らしく、特に魚の選択と泳ぐ位置は完璧です。一方で流木の使い方は少し雑に感じ、作品の清潔感が失われているのが残念です。流木を整理して構図の重心がどこにあるか明確にしてみましょう。

매우 신선한 작품으로 앞의 녹색과 뒤의 빨간색 대비가 훌륭하고, 특히 물고기의 선택과 헤엄치는 위치는 완벽합니다. 한편, 유목의 사용법은 조금 조잡하게 느껴져 작품에 깔끔함이 없어 보이는 것이 유감입니다. 유목을 정리하여 구도의 중심이 어디에 있는지 명확히 해 봅시다.


Josh Sim 조쉬 심

I love the dynamic arrangement of the wood, the title is “Wave”, but even without knowing the title, I can also feel the flowing motion in this layout, this is the most successful point that demonstrate the skill and vision of the creator.

The fish…what a choice!! I am not a fish guy, but I simply love how the beautiful fish compliment this wonder layout.

This is the only layout that I give a full mark (20) in the Recreation Fish Habitat category, because I feel that the fish will feel the happiest living in this tank. There are so many hiding space and spacious area for the fish to live in this paradise.

The hint of reddish plant at the background is not too overpowering but it give a good sense of layering effect that adds another dimension to tank.

One point to take note, personally, I feel that there are too many open areas, as indicated in the red circle.

Having these open spaces will dilute the focus and create unnecessary distraction. 
I would feel up these areas with plants and only leave the main area at the center to be the only open area.

유목의 역동적인 배치가 마음에 들고 제목은 'Wave'이지만 제목을 몰라도 흐르는 듯한 움직임이 느껴지는 이 레이아웃은 출품자의 기술과 비전을 보여 주는 가장 성공적인 부분입니다.

물고기를 좋아하는 사람은 아니지만 아름다운 물고기가 이 레이아웃을 경이롭게 보완하여 주고 있어 매우 좋습니다. 이는 물고기가 이 수조에서 가장 행복한 생활을 느낄 것이라고 느끼기 때문에 물고기 서식지 범주에서 만점(20)을 준 유일한 레이아웃입니다. 이 낙원에는 물고기가 살기에 너무 많은 은신처와 넓은 공간이 있습니다. 후경의 붉은 수초가 너무 과하지 않으며 또 다른 차원을 추가하는 레이어 효과가 좋습니다. 한 가지 주의할 점은 개인적으로 후면 유경수초 구역에 열린 공간이 너무 많다고 생각합니다. 이러한 열린 공간이 있으면 시선이 흐려지고 주의가 산만해집니다. 수초로 이러한 영역을 채우고 중앙의 주요 영역만 유일하게 열린 영역으로 남겨두는 걸 추천합니다.


Siak Wee Yeo 샥 위 여

very interesting fishes choice. Using tiger bard are quite eye catching. However they may too big for this design. It doesn’t suitable for this design setup. It may look good in underwater scape with some big plant. 

아주 흥미로운 물고기 선택입니다. 이 물고기는 꽤 눈길을 끕니다. 그러나 이 디자인에는 너무 커 보여 이 레이아웃에는 적합하지 않습니다. 큰 수초가 있는 수중경관에 잘 어울릴지도 모릅니다.


Cho Jaesun 조재선

구도나 수초의 배치가 정말 멋집니다. 수면 물결의 표현 역시 레이아웃의 단점을 보완하는 방향으로 적절하게 연출되었습니다.





Takayuki Fukada 타카유키 후카다

流木の組み方がとても巧みで力強く雄大な表現は素晴らしいです。しかし流木が多すぎて後ろへ抜ける空間を塞いでいる点と、下部に植栽された水草が少し散らかって見える点はマイナスです。もう少し全体を整理して見やすくする工夫をしましょう。

유목의 짜임새가 매우 능숙하고 힘차고 웅대한 표현은 훌륭합니다. 그러나 유목이 너무 많아 뒤로 빠져나갈 공간을 막고 있는 점과 아래에 식재된 수초가 조금 흩어져 보이는 점은 마이너스입니다. 좀 더 전체를 정리하여 보기 쉽게 하는 방법을 생각해 봅시다.


Josh Sim 조쉬 심

There are tanks that do not get my attention when I go through for the first round but leave very good impression when I look into details. There are also tanks that grab my attention immediately but I discover more negative points when I zoom in. Unfortunately, this is the 2nd example – it immediately catches my attention when I glance through all the layouts but I notice some shortcoming when I look into details.

First of all, in terms of concept, this could be the best concept in this KAC 2021. A very sophisticated and ambitious concept with a clear theme for big competition and high ranking – if, executed correctly.

However, a detail examination reveals that the execution is not good enough, maintenance of the tank is a little lacking and the craftmanship in putting all the woods together can be further improved.

Please do not misunderstand. This is still one of the top tanks in KAC2021, I love it. But I just feel it can go so much further if the creator pays more attention to the execution. For example, the foreground is looking quite “messy”, the choice of root/wood to form the big main tree at the center can be a little better quality (more curvy, instead of straight).

Overall, still a wonderful layout, deserve very good ranking, but it has so much potential to go further in the ranking if the execution can be improved.

1차 심사에서 눈에 잘 띄지 않는 출품작 중 다시 봤을 때 디테일에서 아주 좋은 인상을 남기는 경우가 있습니다. 반면 즉시 시선을 사로잡는 작품도 있지만 자세히 확대해 보면 더 많은 부정적인 점을 발견하기도 합니다. 불행히도 이 출품작은 두 번째의 예입니다. 모든 레이아웃을 훑어볼 때 즉시 시선을 끌지만 세부 사항을 볼 때 몇 가지 단점이 발견됩니다. 

우선, 컨셉 면에서 올바르게 실행된다면 이 작품이 이번 KAC 2021 최고의 컨셉이 될 수 있습니다. 큰 경쟁과 높은 순위에 대한 명확한 주제를 가진 매우 정교하고 야심찬 컨셉입니다. 

그러나 자세히 살펴보면 수조의 유지 관리 부분이 약간 부족하여 이 부분이 보완된다면 유목을 결합하는 장인 정신이 더욱 향상될 수 있었으리라 보입니다. 

오해하지는 마시기 바랍니다. 이 수조는 여전히 KAC 2021 최고의 수조 중 하나입니다. 나는 이 수조를 좋아합니다. 그러나 출품자가 더 많은 주의를 기울인다면 훨씬 더 좋아질 수 있다고 생각합니다. 예를 들어, 중앙의 큰 나무를 형성하기 위한 유목의 선택이 조금 더 나은 작품을 만들 수 있습니다. (직선이 아닌 곡선). 

전반적으로 멋진 레이아웃으로 매우 좋은 순위를 받을 자격이 있지만 기술력을 향상시킬 수 있다면 더 높은 순위를 받을 가능성이 매우 큽니다.


Siak Wee Yeo 샥 위 여

the work with a strong nature impression and well used of shade plant like fern and moss. However there are 2 areas can be avoid that i need to highlight. 1. the straight branchy at right side can be avoid. 2. the used of starogyne sp at front can be avoid.

자연적인 인상이 강하고 양치식물이나 모스와 같은 그늘진 식물을 잘 사용한 작품입니다. 하지만 지적해야 할 부분이 두 개 있습니다. 하나는 오른쪽의 직선 가지는 피하면 좋습니다.  두 번째는 staurogyne sp를 전경에 사용하지 않는 것이 좋습니다.


Cho Jaesun 조재선

난이도가 상당히 높은 레이아웃으로 작가의 스킬이 돋보이는 멋진 작품입니다.





Takayuki Fukada 타카유키 후카다

とても緻密で丁寧に作られている作品。ほとんど完璧にイメージした景観を表現できています。これは、この作者が相当な技術を持っていることの証明しています。中央後ろの石が並んでいるエリアにもしっかり水草が植栽されていれば完璧になるでしょう。

매우 치밀하고 정성스럽게 만들어진 작품입니다. 거의 완벽하게 이미지 한 경관을 표현하고 있습니다. 이 점은 출품자가 상당한 기술을 가지고 있는 것을 증명하고 있습니다. 중앙 뒤의 돌이 즐비한 지역에도 수초가 식재되어 있으면 더욱 완벽해질 것입니다.


Josh Sim 조쉬 심

I am very impressed with the presentation of layers and depth done in such a small tank. It takes a really skillful mind to put so many things in a 60cmx35cm tank and still create a spacious feeling. This is really brilliantly executed.

Everything is done almost perfectly, this is the kind of layout that the judges will find it hard to deduct points…..but, it is also very hard for the judges to give super high mark.  It is a very nice layout of course, very calm, very smooth, well proportion, plants are healthy and nice, it gives a very peaceful feeling. But, to be ranked at the very very top of any contest, you need some impact, something that will create a Wow feeling. This is something that this layout does not have. Very nice layout, but also not easy to be remembered.

We need to ask ourself, whether we want to create something “nice and safe” that will be always in the top 10 of the contest, or we want to create something “bold and risky”, which may not even in the top 50 but also stand a chance to be Number 1. No right or wrong, individual choices.

Only one point I would probably change to this layout: the sands are too clean. Some small pebbles or some mini-hairgrass along the sand path will add more details and natural feeling.

작은 수조에서 레이어와 깊이의 표현에 깊은 인상을 받았습니다. 작은 수조에 이렇게 많은 것을 담으면서도 넓은 공간감을 연출하려면 정말 노련한 정성이 필요합니다. 정말 훌륭합니다.

모든 것이 거의 완벽하게 완료되었습니다. 심사위원이 감정하기 어려운 유형의 레이아웃입니다만 매우 높은 점수를 주기도 어렵습니다. 물론 매우 좋은 레이아웃입니다. 매우 매끄럽고 비율이 좋고 수초도 건강하고 좋으며 평화로운 느낌을 줍니다. 그러나 어떤 대회에서든 최고의 자리에 오르려면 임팩트가 필요한데 이 작품에는 보이지 않습니다. 좋은 레이아웃이지만 기억되기 쉽지 않습니다. 

우리는 콘테스트의 상위 10위 안에 드는 ‘멋지고 안정적인’ 무언가를 만들고 싶은지, 아니면 상위 50위 안에는 들지 않을 수도 있지만 ‘대담하고 위험한’ 무언가를 만들고 싶은지 자문해야 합니다. 

이 레이아웃에서 수정할 수 있는 단 한 가지 사항은 모래가 너무 깨끗하다는 것입니다. 이 부분은 모랫길을 따라 있는 작은 자갈이나 미니 헤어글라스에 디테일과 자연스러운 느낌을 더해 줄 것입니다.


Cho Jaesun 조재선

유목의 연출과 후경부 수석의 연출이 조화를 이루어 멋집니다. 수초 구성이 다소 단조로운 부분을 제외하면 완벽에 가까운 작품입니다.





Takayuki Fukada 타카유키 후카다

大きな石を使ったとてもインパクトのある作品で迫力があります。この中央の大きな石は左から右へ流れがあるので、もう少し左側へ配置して右側の空間を広くとるといいでしょう。中央に石を置くと重心が左右均等になり動きがなくなってしまいます。

큰 돌을 사용한 매우 임팩트 있는 작품으로 박력이 있습니다. 중앙에 큰 돌은 왼쪽에서 오른쪽으로 흐름이 있기 때문에 조금 더 왼쪽에 배치해서 오른쪽 공간을 넓게 잡는 것이 좋습니다. 중앙에 돌을 놓으면 중심이 좌우 균등해지고 움직임이 없어져 버립니다.


Herry Amir 헤리 아미르

Creator hiding his techniques in this layout successfully. We can enjoy it like a true, pure part of nature every time we take look at this layout without any artificial touch. Nice job!

크리에이터가 이 레이아웃에서 자신의 기술을 성공적으로 숨깁니다. 우리는 인위적인 손길 없는 배치를 볼 때마다 진정한 자연의 한 부분처럼 그것을 즐길 수 있습니다. 잘했습니다!


Josh Sim 조쉬 심

The creator used such a big and impactful rock to create a great impression to the audience, while he successfully did it, he also made this layout too crowded and too “heavy”. I do not feel the space in this tank, it is a little too congested. I always think that a good tank must “invite” the audience to go in, must welcome the viewer to go inside the layout and explore. This layout is blocking the audience, I do not find a way to go in.

I value the impactful tank greatly, I love tank with big impact, which this layout has done it. But unfortunately the sacrifices that comes with this big impact is out-weighting the good points.

Plant balancing is another issue, left and right side of the plants are not coordinate well. Even the foreground is using different plants on the left and right, this is quite a big mistake

출품자는 이렇게 크고 임팩트 있는 석재를 사용하여 큰 인상을 남겼습니다. 그는 성공적으로 해냈지만 이 레이아웃을 너무 복잡하고 ‘무겁게’ 만들었습니다. 이 수조에는 공간이 느껴지지 않습니다. 조금 너무 혼잡합니다. 저는 항상 좋은 수조는 청중을 ‘초대’해야 하고 시청자가 레이아웃 안으로 들어가 탐색하도록 해야 한다고 생각합니다. 이 레이아웃은 청중을 차단하고 있어 들어갈 방법을 찾지 못했습니다. 

임팩트 있는 수조를 매우 중요하게 생각하고 임팩트가 큰 수조를 좋아합니다. 그러나 불행히도 장점을 이끌어 내지 못했습니다. 

수초의 균형은 또 다른 문제입니다. 수초의 왼쪽과 오른쪽이 잘 조화되지 않습니다. 전경에서도 좌우가 다른 수초를 사용하고 있는데, 이는 상당히 큰 실수입니다.


Siak Wee Yeo 샥 위 여

this huge rock are powerful but it lack unique character. A big unique hardcape can increase viewer impression but if it lack of unqiue character will felt pressure and cramped. 

이 거대한 바위는 강력하지만 독특한 특성이 없습니다. 크고 독특한 하드스케이프는 보는 사람의 인상을 높일 수 있지만 독특한 특징이 없으면 압박감과 비좁음이 느껴질 것입니다.


Cho Jaesun 조재선

올해 출품작중 가장 아름다운 작품중에 하나입니다. 수석의 배치, 수초 구성, 색감 모든 것이 완벽합니다





Takayuki Fukada 타카유키 후카다

水草の配置や石の置き方はとても上手く作者の技術が感じとれるのですが、全体の構図が明確ではありません。石をV字型に組むなら中央には空間が必要です。このままの構図にするなら、もっと大きな水槽にして左右に空間をもたせるべきでしょう。

수초를 배치하거나 돌을 놓는 방법은 출품자의 기술이 매우 잘 나타나는데, 전체적인 구도가 명확하지 않습니다. 돌을 V자형으로 짰다면 가운데 공간이 필요합니다. 이대로의 구도로 한다면 더 큰 수조로 만들어 좌우에 공간을 갖게 하는 것이 좋을 것입니다.


Josh Sim 조쉬 심

I love the bottom half of the layout much better than the top half.

The bottom half is looking very beautiful and seems to be a natural habitat for fish, the combination of fern and cryptocoryne is very well done.

However, the top half of the layout is not really matching the bottom. Although the plants are healthy and looking great, but the concept is not exactly in good harmony with the bottom half.

The empty space at the background is not doing this layout a favor as well, I would perhaps sacrifice the tall Valisneria sp and lower down the water until it touches the stem plant, it may look more interesting this way.

Fish can have a better choice – they blend into the layout too much, making it hard to notice

레이아웃의 아래쪽 절반이 위쪽 절반보다 훨씬 더 좋습니다. 

아래쪽 절반은 매우 아름답게 보이고 물고기의 자연 서식지인 것 같으며 양치류와 크립토코리네의 조합이 매우 잘 이루어졌습니다. 

그러나 레이아웃의 위쪽 절반이 아래쪽과 일치하지 않습니다. 수초는 건강하고 멋지게 보이지만 개념은 하반부와 정확히 조화되지 않습니다. 

배경의 빈 공간도 이 레이아웃에 적합하지 않습니다. 키가 큰 Valisneria sp를 빼고 유경수초의 끝이 닿을 때까지 물을 낮추면 더 흥미롭게 보일 수 있습니다. 

물고기 또한 더 나은 선택을 할 수 있습니다. 레이아웃에 너무 많이 섞여 눈에 띄지 않습니다.


Siak Wee Yeo 샥 위 여

excellence plant condition. Perhaps owncer can try more hardscape setup to make the work more interesting.

수초의 상태가 우수합니다. 더 흥미롭게 만들기 위해서는 더 어려운 풍경을 설정하고 시도해야 합니다.


Cho Jaesun 조재선

자칫 균형이 깨질 수 있는 구도를 노련한 수초의 사용으로 단점을 극복한 레이아웃으로 보입니다. 신선한 분위기를 주는 매력있는 작품입니다. 샌드 중앙에 심어진 수초가 정리되어 있다면 더 좋을 것 같습니다.





Takayuki Fukada 타카유키 후카다

ダイナミックに石を組んだインパクトの強い作品です。石のアーチが印象的で陰性植物が丁寧に植栽されている点も興味を引き素晴らしいです。少し残念なのは撮影が暗すぎてこの作品の雰囲気を怖い印象にしていることです。魚が下でおびえて見えるのも、その影響かもしれません。

다이내믹하게 돌로 이루어진 임팩트가 강한 작품입니다. 돌 아치가 인상적이고 음성식물이 정성스럽게 자라고 있는 점도 흥미를 끌며 훌륭합니다. 조금 아쉬운 점은 촬영이 너무 어두워서 이 작품의 분위기를 무서운 인상으로 만들고 있다는 점입니다. 물고기가 아래에서 겁을 먹어 보이는 것도 어쩌면 그 영향일지도 모릅니다.


Josh Sim 조쉬 심

This tank has a mysterious, dangerous and majestic feel to it, these are all the impressions that a top ranking tank should have. I love it.

Furthermore, the creator managed to do it in a 60cm tank, this is very skillful. If this same concept is applied to a 120cm tank, I can only imagine this layout would be a monster!!!

The plant choice is also very well done, not too ambitious but it hits all the right spot.

The structure of the rocks are not symmetrical but it gives a good balance.

Another creative point to this layout is that the shadow are mainly on the top part of the tank, I think this is the reason for making this layout very impactful and this may be a very original idea.

I cannot find many areas to suggest for improvement, perhaps the fish can be different. Neon Tetra is a “happy” fish, it should be used in a brighter, summer/spring feeling atmosphere. But this tank is dark and mysterious, so I would say a fish without such “happy” color is more suitable.

이 작품은 신비하고 장엄한 느낌을 가지고 있습니다. 이는 최상위 수조가 가져야 할 인상입니다. 나는 이런 것을 좋아합니다. 

게다가 60cm 수조에서의 제작자 기술은 대단합니다. 같은 개념을 120cm 탱크에 적용하면 이 레이아웃이 괴물이 될 것이라고 상상할 수 있습니다!!! 

수초의 선택도 매우 잘 이루어졌으며 모든 것이 올바른 위치에 있습니다. 

암석의 구조는 대칭이 아니지만 균형이 잘 잡혀 있습니다. 

이 레이아웃의 또 다른 창의적인 포인트는 그림자가 주로 수조의 상단부분에 있다는 것입니다. 이 부분이 레이아웃을 매우 임팩트 있게 만든 부분이며 매우 독창적인 아이디어일 수 있습니다.

개선해야 할 부분을 많이 찾을 수 없습니다. 그러나 물고기는 아쉽습니다. Neon Tetra는 ‘행복한’ 물고기이며 더 밝고 여름이나 봄 느낌의 분위기에 사용해야 합니다. 그러나 이 수조는 어둡고 신비롭기 때문에 그러한 ‘행복한’ 색상이 없는 물고기가 더 적합하다고 말하고 싶습니다


Siak Wee Yeo 샥 위 여

this work look wild and well execution, Bucephalandra sp well being use in this aquarium too. However a sand path could enhance the perspective if it apply to this work.

이 출품작은 거칠고 잘 짜인 것처럼 보이며 Bucephalandr sp가 잘 사용되었습니다. 그러나 모래 길이 있다면 원근감을 개선할 수 있습니다.


Cho Jaesun 조재선

작은 수조임에도 디테일이 상당히 높아 멋집니다.





Takayuki Fukada 타카유키 후카다

水面の上にまで突き出る大きな石が印象的で、水草(Montecarlo)の植栽もこのレイアウトとよく合っています。少し石が多すぎて雑然としているので手前にある小さな石は取り除いて、しっかり砂を見せると印象が良くなります。

수면 상단까지 솟아오르는 커다란 돌이 인상적이고 수초(Montecarlo) 식재도 이 레이아웃과 잘 어울립니다. 돌이 조금은 너무 많아 지저분하기 때문에 앞에 있는 작은 돌은 제거하고, 제대로 모래를 보여주면 좋을 것 같습니다.


Josh Sim 조쉬 심

A powerful layout with the use of a beautiful main rock, focal point is very clear with very natural execution of plants and supporting rocks around it.

I also love the details on the sand, they are looking very good especially the reflection in the green circle, it is looking marvelously beautiful.

The rocks in the red circle is either newly added or they are different kind of rocks, the color looks a little off from the rest and it disturbed the continuity slightly.

The yellow circle – I have to say that the reflection at this area is looking good but at the same time, it looks like the peak of the mountain is being cut.

The orange circles – it is a little too big and affects the balance of right and left.

The purple circle – the horizon is too flat, like a straight line, it would be better if the plants can have different height, making the horizon not so flat/straight.

아름다운 주석을 사용한 강력한 레이아웃, 수초와 주변의 석조가 매우 자연스럽게 구성되어 명확해 보입니다. 

또한 모래의 디테일이 좋습니다. 특히 오른쪽의 반사가 매우 좋아 보이며 놀랍도록 아름답게 보입니다. 

왼편 전면의 석조는 새로 추가된 암석이거나 다른 종류의 암석으로 색상이 다른 암석과 조금 다르게 보이고 연속성을 약간 흐트러뜨리고 있습니다. 

중앙의 수면부는 반사가 좋아 보이지만 동시에 산의 정상이 잘린 것처럼 보입니다. 

왼편에 비해 오른편의 빈 공간이 커 좌우 균형에 영향을 줍니다. 

왼편의 후면부는 수평선이 직선처럼 너무 평평합니다. 수초로 다른 높이를 가질 수 있습니다. 수평선이 너무 평평하거나 직선이 아닌 경우가 더 좋을 것입니다.


Siak Wee Yeo 샥 위 여

this is a purely rocks scape with sense of iwagumi concept. Somehow this scape are quite catching my eye when 1st screening. I would feel the main rock are not place in the right way. As it spoil the perspective when it placed a bigger hardscape at behind. 

이것은 이와구미 컨셉의 순수한 바위 풍경입니다. 첫 시선에 어쩐지 이 풍경이 눈에 확 들어왔습니다만 주석이 올바른 위치에 있지 않다고 느꼈습니다.


Cho Jaesun 조재선

수경 레이아웃에서 가장 중요한 부분중의 하나인 물의 흐름에 대한 느낌이 잘 표현된 작품입니다. 멋집니다.





Takayuki Fukada 타카유키 후카다

全体に綺麗な印象のレイアウトですが、流木を立てるのか、横にするのか、もう少し統一したほうがいいでしょう。この作品の場合は立てている流木を横にねかせたほうが印象が統一されます。

전체적으로 깨끗한 인상의 레이아웃이지만, 유목을 세울 것인지 옆으로 할 것인지 좀 더 통일하는 것이 좋습니다. 이 작품의 경우 세웠던 유목을 옆으로 눕히는 편이 전체 인상을 통일시켜줄 것입니다.


Josh Sim 조쉬 심

A refreshing layout with healthy and good plants choices. The fishes are good and in excellent position, the swimming direction of the fish matches the wood and it gives a dynamic feeling.

However, the arrangement of the wood can be in better coordination. The woods in blue arrow and green arrow are disturbing the flow, they are in obvious different directions, this is the main flaw in this otherwise beautiful layout.

The red circle should be filled up with plants, to give a more balancing view between the left and right side.

건강하고 좋은 수초 선택으로 상쾌한 기분의 레이아웃입니다. 물고기의 위치도 좋고 물고기의 헤엄치는 방향이 나무와 어울려 역동적인 느낌을 줍니다.

그러나 나무의 배열은 더 나은 조화를 이룰 수 있도록 하면 좋겠습니다. 두 개의 큰 유목이 다른 유목의 방향과 숲의 흐름을 방해하고 있습니다. 이 점이 아름다운 레이아웃의 주요 결함입니다. 

왼쪽의 굵은 유목 뒤편을 수초로 채운다면 좌우 측이 수경 전체의 균형을 잡아줄 것입니다.


Siak Wee Yeo 샥 위 여

the plants from this work is excellence no matter the condition, trimming skill and photo in the best timing. However, the wood place at the left , center and right are not ideal. Its affected the flow and overal composition. Perhaps these wood direction can be follow main wood.

이 작품의 수초는 트리밍 기술, 관리, 사진 등 어떤 것이든 최고의 타이밍에 완성됐습니다. 그러나 왼쪽, 가운데, 오른쪽에 있는 유목은 이상적이지 않습니다. 이는 흐름과 전체적인 구성에 영향을 줍니다.


Cho Jaesun 조재선

작품을 처음 보는 순간 감탄사가 나왔던 작품입니다. 테트라의 군영도 훌륭하며 분위기 또한 너무 좋습니다. 좌측 상단을 향하는 유목의 부자연스러운 부분이 다소 아쉽습니다.





Takayuki Fukada 타카유키 후카다

大変さわやかで涼しげなレイアウト。自然感があって素晴らしいです。さらにもっと完成度を上げるならばメインの石の角度は完璧ですので、もう少し手前に傾けて石の光と影のコントラストを強くしましょう。そして右側の石にもっと影があるといいでしょう。

매우 상쾌하고 시원한 레이아웃. 자연감이 있어서 훌륭합니다. 더 완성도를 올린다면 메인석의 각도를 좀 더 앞으로 기울여 빛과 그림자의 대비를 강하게 만들었으면 어땠을까 생각됩니다. 그리고 오른쪽 돌에 좀 더 그림자가 있었다면 좋을 것 같습니다.


Josh Sim 조쉬 심

A pure and classy Iwagumi. The tall hairgrass is executed perfectly, right amount at the right places.

Very decent execution overall, so I can only pick some small details to comment – not really big issues.

  • I would prefer having a slightly bigger supporting rock on the right side, like the yellow circle. This will make the layout more balance and create a nice tension.
  • I would take out the rock in the red circle. This will add more depth and make the shape of the main rock more stand-out.
  • Add another small rock at the green circle, this will give one more layer and enhance the depth further
  • The mosses in the orange circle look slightly brownish, I suspect it is newly added for 2-3 weeks or maybe they are not healthy.

순수하고 품위 있는 이와구미 스타일. 키 큰 헤어글라스는 정확한 위치에 적당량이 완벽하게 식재되어 있습니다. 전반적으로 매우 괜찮습니다. 다만 몇 가지 작은 세부 사항을 언급합니다. 

1) 주석의 반대편인 오른쪽에 약간 더 큰 지지 석조가 있는 것이 좋습니다. 이렇게 하면 레이아웃이 더 균형을 이루고 멋진 텐션이 만들어집니다.

2) 주석 하단 2/3 지점에 보이는 후면의 돌은 빼고 싶습니다, 이렇게 하면 깊이가 더해지고 주석의 모양이 더욱 두드러집니다.

3) 길의 끝 오른쪽에 또 다른 작은 바위를 추가하면 레이어가 하나 더 추가되고 깊이도 더욱 향상됩니다.

4) 전경부에는 모스가 약간 갈색빛을 띄는데, 2~3주 정도 전에 새로 추가한 것 같습니다. 건강한 상태로 보이지 않습니다.


Siak Wee Yeo 샥 위 여

quite refreshing when  viewing on the simple design. It can be better if the photo shoot in another 2 month. Some plants are still not mature enough. 

심플한 디자인으로 볼 때 상당히 신선합니다. 두 달 뒤에 촬영하면 더 좋을 것 같아요. 어떤 수초들은 아직 충분히 성숙하지 않았습니다.


Cho Jaesun 조재선

유심히 보아야만 단점이 보이는 작품입니다. 그만큼 완벽에 가깝습니다. 컨테스트에서 유리한 스타일의 작품은 아니지만 지속적으로 보고 싶은 작품중에 하나입니다.





Takayuki Fukada 타카유키 후카다

構図全体としては石を高く積み上げてインパクトはありますが、全て水草やモスで覆われているので石や流木が見えていません。特に左右の大きな石はモスを取り除いて素材を見せるようにすると印象が強くなり迫力が出ます。

구도는 전체적으로는 돌을 높게 쌓아 임팩트가 있지만, 모두 수초와 모스로 덮여 있기 때문에 돌이나 유목이 보이지 않습니다. 특히 좌우의 큰 돌은 모스를 제거하고 소재를 보여주도록 하면 인상이 강해지고 박력이 생길 것입니다.


Josh Sim 조쉬 심

A beautiful and original concept. I really like how the red arrow is pointing toward each other, it creates a tension that is very interesting, we need this kind of tension in a layout, like 2 rivals challenging each other, this make the layout having a more powerful feeling. It would be even better if the 2 arrows are a few inches closer together.

The red circle is both good and bad, the good point about this red circle is that it gives a vert beautiful layer and a new dimension, added great depth to the layout. But it also affects the overall balance, as the left side are lacking of this dimension.

The green circle is executed to the perfection – this is very nice and very natural, with excellent details too.

Have to take care of the yellow circle, lighting during photo shooting has to be improved to eliminate this disturbance that affect the overall layout.

아름답고 독창적인 컨셉. 중앙으로 향하는 두 개의 석조가 정말 마음에 듭니다. 매우 흥미로운 텐션을 생성합니다. 우리는 레이아웃에 이러한 종류의 텐션이 필요합니다. 마치 두 라이벌이 서로에게 도전하는 것처럼 레이아웃이 더 강력한 느낌을 갖도록 합니다. 두 개의 석조가 조금 더 가까웠으면 더 좋을 것 같습니다. 

오른쪽 상단부분은 아름다운 레이어가 새로운 차원을 제공하여 깊이감을 더하고 있지만 반대편은 왼쪽에 이러한 부분이 없어 전체적인 균형감이 떨어져 보입니다. 

전경에서 소실점까지의 구역은 완벽합니다. 이는 매우 훌륭하고 자연스러우며 디테일도 뛰어납니다. 

배경의 푸른 구간은 없어야 합니다. 전체 레이아웃에 영향을 미치는 이러한 방해를 제거하려면 사진 촬영 시 조명을 개선해야 합니다.


Siak Wee Yeo 샥 위 여

well execution. It nothing major issue need to rectify but creator may consider more on new concept to have better ranking in contest.

잘 만들어졌습니다. 보완해야 할 큰 문제는 아니지만 출품자는 새로운 컨셉에 대해 더 많이 고려한다면 콘테스트에서 더 좋은 순위를 얻을 것입니다.


Cho Jaesun 조재선

올해 출품작중 가장 인상 깊은 작품입니다. 

작가의 치열함과 정성이 가장 독보이는 작품입니다. 

구도 역시 완벽하며 수초들의 배치와 건강 상태 또한 매우 우수합니다. 저 역시 한명의 아쿠아스케이퍼로서 배울점이 많은 작가의 작품입니다.





Takayuki Fukada 타카유키 후카다

流木の組み方はバランスも良く迫力があっていいと思います。ただし左側に比べて右側はほとんど水草が植栽されてなく流木と石がむき出しに見える部分は改善する必要があります。

유목은 균형도 좋고 박력 있기 때문에 좋다고 생각합니다. 다만 좌측에 비해 우측은 거의 수초가 식재되어 있지 않고 유목과 돌이 노출되어 보이는 부분은 개선할 필요가 있습니다.


Josh Sim 조쉬 심

An interesting layout with a bold concept.

The left side of the layout is executed perfectly, however, it is a little pity that the right side (yellow circle), is not following the flow of the left side, this has made this layout appear to have totally 2 different flow and 2 different stories. I do not see connection between left and right. If the right side can use similar wood and pointing to the similar direction as the left, this layout would be in my top5.

It would be better without the red plant and the wood in the red circle, I do not see the wood or the red plant add any extra points for the overall impression, to the contrary, the red plants become a distraction and the wood is totally out of place.

However, apart from these 2 points, the rest of the layout is really looking very well done.

대담한 개념의 흥미로운 레이아웃입니다. 

레이아웃의 왼쪽은 완벽하게 실행되지만 오른쪽이 왼쪽의 흐름을 따르지 않고 있어 이 레이아웃이 완전히 두 개의 다른 흐름을 갖는 것처럼 보입니다. 또한 왼쪽과 오른쪽 사이의 연결이 보이지 않습니다. 오른쪽에 비슷한 유목을 사용하고 왼쪽과 비슷한 방향을 가리킬 수 있다면 이 레이아웃은 내 Top 5에 있을 것입니다. 

중앙 후면에 있는 붉은 수초가 전체적인 인상에 대한 추가적인 포인트를 추가하지 않는 반면에 주의를 산만하게 하고 있으며 유목은 완전히 잘못 놓아져 있어 붉은 수초와 유목이 없는 것이 더 좋을 것입니다.

그러나 이 두 점을 제외한 나머지 레이아웃은 정말 잘 되어 있습니다.


Siak Wee Yeo 샥 위 여

During the 1st screen, this scape is the most catching my eye with the huge wood with focal. Perhaps creator can enhance the detailling for example the valisneria sp at the left background should avoid monte carlo attach on top of wood seem too thick. else, this can be a very high ranked work.

첫 심사에서는 거대한 유목이 가장 눈길을 사로잡았습니다. 출품자는 왼쪽 배경의 발리스네리아와 유목 위의 몬테카를로 활착이 너무 두꺼워 보이는 것을 피하면 디테일을 더욱 살릴 수 있었을 것입니다. 이 수조는 매우 높은 순위를 가진 작품일 수 있습니다.


Cho Jaesun 조재선

상당한 수준의 레이아웃입니다. 

전체적인 균형과 수초의 배치가 멋집니다. 오른쪽 후경부에도 발리스네리아 같은 수초가 배치되어 있었다면 통일감에 좀 더 유리할 듯 보입니다.





Takayuki Fukada 타카유키 후카다

全体的によくまとまっていて完成度の高い作品です。もう少し水草の種類や色に変化をもたせたり、同じ大きさの流木をたくさん組み合わせるのではなく流木の大きさに差をつけて、どれがメインの流木なのかをはっきりさせるといいでしょう。

전체적으로 잘 정리했고 완성도 높은 작품입니다. 좀 더 수초의 종류와 색에 변화를 갖게 하거나 같은 크기의 유목을 많이 접목시키는 것이 아니라 유목의 크기에 차이를 두고 어느 것이 메인 유목인지를 확실히 하는 것이 좋습니다.


Josh Sim 조쉬 심

A classic structure with good balance in plants combination. The 2 paths structure is very good, not looking very forceful but having just enough natural sense, well done.

I also like the execution of the top right corner as indicated in the green circle, the reflection on top and on the side at this corner is looking amazing, unfortunately, I wish the same can be done on the red circle, if the red circle can be executed with similar style like the green circle, this layout will look so much balanced and better.

Another point, is the yellow circle. This is a very small issue, but in the highest level competition, all the small issue has to be perfected, or you will lose out to other layouts that are taking all the small matters seriously.

The wood in the yellow circle, is having a different flow/direction than the rest of the wood, this wood is disrupting the overall flow. Need to take care of small details like this in the future layout.

수초 조합의 균형이 좋은 클래식한 구도입니다. 두 개의 영역이 매우 강해 보이지는 않지만 충분히 자연스러운 감각을 가지고 있습니다. 

오른쪽 상단 모서리의 표현이 특히 좋습니다. 이 모서리의 상단과 측면의 반사가 놀랍습니다. 반대편에서도 동일하게 구성되었다면 훨씬 균형 있고 더 좋아 보였을 것입니다. 

또 다른 포인트는 왼쪽 상단의 비스듬한 유목입니다. 전체적으로 다른 흐름을 가지고 있어 전체 흐름을 방해하고 있습니다. 

매우 작은 문제이지만 최고 수준의 경쟁에서는 작은 문제를 모두 완벽하게 처리해야 합니다. 향후 레이아웃에서는 이와 같은 작은 세부 사항을 잘 제거하길 바랍니다.


Cho Jaesun 조재선

작가의 정성이 보이는 작품입니다. 

균형은 매우 잘 잡혀있으며 깊이감이 느껴지는 작품입니다. 가장 좌측의 방향이 다른 한개의 유목만이 너무 아쉽습니다.





Takayuki Fukada 타카유키 후카다

石の大胆に組んだ構図はほぼ完璧に近いのですが、水草の植栽が少し単調で深みが感じられないのが残念です。特に石の下部の水草が散漫で、まだ完全に密生していないので種類をもっと絞ってしっかり群生させると素晴らしくなるでしょう。

돌로 대담하게 짠 구도는 거의 완벽에 가깝습니다만, 수초의 식재가 조금 단조롭고 깊이가 느껴지지 않는 것이 유감입니다. 특히 돌 아랫부분의 수초가 산만하고 아직 완전히 밀생하지 않았기 때문에 더 단단히 군생시키면 훌륭할 것입니다.


Josh Sim 조쉬 심

A beautiful tank with a majestic and intimidating feel, very skillful arrangement and construction of the main rock structure. Good depth and good planting skill. The small details along the path is beautiful, it shows the creator really know what he is doing and has a good mind for creating a tank worthy of high ranking.

It is a little unfortunate that a good tank is somehow compromised by bad photo quality. The photo is perhaps taken with a low resolution device and sharpen too much? I am not too sure but when I enlarged the photo, all the details are gone and it affect the visual representation.

This is a photo contest, a good tank must be presented in a way that the judges can appreciate the beauty of the work. I love the concept and the skill of the creator, but with poor photo quality, the perception changes. 

I believe this will still rank in the top5 or top10, but with a better photo, it may go all the way

웅장하고 위협적인 느낌을 주는 아름다운 작품입니다. 매우 숙련된 석조 배치 및 구성, 좋은 깊이와 식재 기술, 디테일의 표현이 아름답고 출품자가 자신이 하는 일을 실제로 알고 있고 높은 순위에 맞는 작품을 만들 수 있음을 보여줍니다.

좋은 작품이 낮은 사진 품질로 인해 좋은 순위를 받지 못하는 것은 조금 유감입니다. 확실하지는 않지만 사진을 확대하면 모든 디테일이 사라지고 시각적 표현에 영향을 미칩니다.

사진 콘테스트는 심사위원들이 작품의 아름다움을 감상할 수 있도록 좋은 사진을 제시해야 합니다. 창작자의 컨셉과 기술은 마음에 들지만 사진 화질이 좋지 않으면 그 인식도 바뀝니다. 이 출품작은 5위 또는 10위 안에 들 것이라고 생각하지만 더 나은 사진과 함께라면 끝까지 갈 수 있습니다.


Cho Jaesun 조재선

구성이 완벽하며 노련함이 보이는 레이아웃입니다. 멋집니다.





Takayuki Fukada 타카유키 후카다

大変明るく、さわやかな作品です。特に水草エキノドルス(Echinodorus) を使っているのが個性的でこの作品の印象を良くしています。せっかくエキノドルスを使っているのですから、左側にも同じように植栽して中央は空けるとバランスが良くなります。

매우 밝고 산뜻한 작품입니다. 특히 에키노도루스(Echinodorus)를 사용하여 색다른 느낌을 줍니다. 모처럼 에키노도루스를 사용하고 있기 때문에 왼쪽에도 똑같이 식재하고 중앙은 비우면 균형이 좋아집니다.


Josh Sim 조쉬 심

This tank has the same issue with many of the tanks in this competition – imbalance of left and right side. First of all, the wood on the left are all curvy, but the wood on the right is straight, they look like different kind of wood. The background plants are also different on the left and right. Using hairgrass as a foreground carpet plant is not a good idea, it is too tall and it make the whole layout look clumsy.

이 출품작은 이번 컨테스트의 많은 탱크와 동일한 문제를 가지고 있습니다. 즉, 좌우 불균형입니다. 우선 왼쪽의 유목은 모두 곡선이 있지만 오른쪽의 유목은 직선으로 되어 있어 다른 종류의 유목으로 보입니다. 후경 식물도 왼쪽과 오른쪽이 다릅니다. 헤어글라스를 전경 카펫 식물로 사용하는 것은 좋은 생각이 아닙니다. 이유는 키가 너무 크고 전체적인 레이아웃을 세련되지 못하게 만들기 때문입니다.


Siak Wee Yeo 샥 위 여

a nice work if creator can make some change on few parts. 1. background plant on left side replace to same plant of right side, 2. avoid the sand path, as its not effective any on perspective. 3. Single patch of red plant at center fron can be remove. 

출품자가 몇 가지 부분만 바꿀 수 있다면 좋은 작품이 될 것입니다. 1. 왼쪽에 있는 후경 식물은 오른쪽과 같은 식물로 대체하고 2. 원근법에 효과적이지 않으므로 모래 길은 피하십시오. 3. 가운데 전면에 있는 붉은 수초는 제거하는 것이 좋습니다.


Cho Jaesun 조재선

작가의 많은 노력과 고민이 보이는 상당히 멋진 작품입니다. 

후경 수초 배치의 통일성을 높이고 전경 수초의 과도한 트리밍만 보완하면 완벽한 작품이 될 것 같습니다.





Takayuki Fukada 타카유키 후카다

あまり写実的過ぎず水草レイアウト水槽の美しさを追求した作者の姿勢にとても好感がもてます。実際、水草の植栽は素晴らしく流木と石の使い方も迫力があります。唯一の問題点は流木が全て同じ間隔で並んで角度も同じなので、もっと差を出したほうがいいでしょう。

사실적이지 않고 수초 레이아웃 수조의 아름다움을 추구한 작가의 자세에 매우 호감이 갑니다. 실제 수초 식재는 훌륭하고 유목과 돌의 사용법도 박력이 있습니다. 유일한 문제점은 유목이 모두 같은 간격, 같은 각도도 같기 때문에 더 차이를 내는 것이 좋습니다.


Josh Sim 조쉬 심

This is a decent concept, but it is a pity that the background plants are not tall enough, the stem plant should be taller at the back and create a V shape, this will make the layout more complete. The cosmetic sand is too white, the contrast is too much with the rest of the layout. Some plants on the rock and sand would soften this contrast and connect the whole layout better.

이 출품작은 꽤 괜찮은 컨셉이지만 배경의 유경수초들이 충분히 자라지 않아 아쉽습니다. 유경 수초가 더 성장하고 V자 모양이 만들어진다면 이 레이아웃 더 완벽해질 것입니다. 모래가 너무 하얗게 표현되어 레이아웃의 나머지 부분과 많은 대비가 보입니다. 바위와 모래 위에 수초를 배치하여 이러한 대비를 약화시키면 전체 레이아웃의 연결성이 만들어질 것입니다.


Cho Jaesun 조재선

경직되 보일 수 있는 비슷한 크기와 기울기의 유목 배치를 센스있게 해결한 멋진 레이아웃입니다. 

수초의 색감이 감각있게 표현되었습니다. 전경부와 후경부의 단절된 느낌이 다소 아쉽지만 약간의 수초가 추가된다면 바로 해결될 듯 합니다.





Takayuki Fukada 타카유키 후카다

流木の大きな影でインパクト出そうとする作者の気持ちは理解できるのですが、流木が多過ぎて後ろの明るい景観があまり見えないのが残念です。もう少し中央の空間を見せるために流木を減らしたほうがいいでしょう。

유목의 큰 그림자로 임팩트하고자 하는 작가의 마음은 이해하지만, 유목이 너무 많아서 뒤의 밝은 경관이 잘 보이지 않아 아쉽습니다. 좀 더 중앙 공간을 보여주기 위해 유목을 줄이는 편이 좋을 것입니다.


Josh Sim 조쉬 심

Good layout with big impact. If we can see a clear end point toward the end of the path, it will be better. Right side of the background should be filled up with plants.

레이아웃이 좋고 임팩트가 큽니다. 만약 우리가 길의 끝을 향해 명확한 소실점을 볼 수 있다면, 더 좋을 것입니다. 배경의 오른쪽은 식물로 가득 차야 합니다.


Siak Wee Yeo 샥 위 여

the woods is too big and distract the view on overall composition. If the woods size reduce 10-15 %. The overalll composition will be more balance

숲이 너무 크고 전체적인 구성에 대한 시선을 산만하게 합니다. 유목 크기가 10-15% 감소하면 전체적인 구성이 보다 균형 있게 이루어질 것입니다.


Cho Jaesun 조재선

전체적인 통일성과 독창적인 분위기가 멋진 작품입니다.